עד לשנת 2010 נהג ד"ר יהודה ברוך לאשר טיפול בקנאביס הן לחולי טורט (תסמונת הטיקים הכרוניים) והן לחולי פרקינסון. לכן בהחלט הופתעתי כאשר באותה שנה, אחד מחולי הטורט שהפנתי לרופא מומחה לצורך קבלת המלצה לשימוש בקנאביס רפואי הודיע לי כי קיבל מכתב סירוב ממשרד הבריאות הואיל ו"מחלת הטורט איננה נמנית על ההתוויות."

(אינני יודע מה גרם לד"ר ברוך להחליט לפתע להפסיק את הטיפול בקנאביס לחולי טורט, אך אני מניח שכמו במקרה של פיברומיאלגיה ופרקינסון, גם כאן היה מעורב מכתב הנחיות מנכ"ל כלשהו…)

"בוא נעשה וידאו קצר שלך, לפני שאתה שואף קנאביס ואחרי" הצעתי לחולה. בתמימותי הרבה דאז, האמנתי כי אם אראה לד"ר ברוך כיצד הקנאביס מעלים את הטיקים, הוא ישתכנע וישוב לאשר את הטיפול.


למרות שהוידאו מראה בצורה משכנעת ביותר כיצד הטיקים נעלמים תוך דקות ספורות לאחר נטילת מספר שאיפות של קנאביס, ד"ר ברוך לא הסכים לאשר את המלצת הרופא ולכן, בחודש פברואר 2011 פניתי לתקשורת, במקרה זה להילה אלרואי, כתבת הבריאות של ערוץ 10.

קבענו שאגיע לביתה מלווה ב- 3 חולי טורט אותם נצלם לפני ואחרי שאיפת קנאביס.

וכך דיווחה מיקי חיימוביץ' במהדורת החדשות של אותו יום:

"שבעים אלף ישראלים לוקים בתסמונת טורט שמקשה עליהם להשתלב בחברה. תרופה שעוזרת באמת אין, חוץ מקנאביס רפואי שפשוט עוצר את העוויתות למשך זמן ארוך. אז עזרה – יש. אבל אישור של משרד הבריאות אין! כתבתנו הילה אלרואי עם הפרטים…"

בסיום הכתבה אי אפשר היה שלא להתרשם ולהשתכנע כי אכן, הקנאביס מצליח, תוך דקות ספורות, להעלים את הטיקים!

"ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי הם יבדקו את הנושא מחדש," סיכמה מיקי חיימוביץ' בסוף הכתבה, ומיד עברה לתחזית מזג האוויר.

לאחר שחלפו מספר שבועות וד"ר ברוך התמיד בסירובו לאשר את הטיפול, אירגנתי מספר חולים ויחד התכוננו להגיש עתירה לבג"צ.

החלטתי כי לפני הגשת העתירה אנסה להיפגש עם פרופ' גמזו כדי להגיע איתו לפתרון שיאפשר לחולי הטורט לקבל את התרופה.

פרופ' גמזו הסכים להיפגש איתי: הראתי לו את סרטוני הוידאו המראים את מצבם של מספר חולי טורט לפני ואחרי שאיפת קנאביס ועל פניו, נראה היה לי כי הוא שוכנע:

"אני מבטיח לך שהנושא יעלה לדיון בישיבה הקרובה של ועדת ההתוויות!" אמר והניח ידו על כתפי בחמימות.

"מתי תתקיים הישיבה?" שאלתי בחשדנות.

"לא יאוחר מאמצעסוף אוקטובר" התחייב המנכ"ל.

פרופ' גמזו עמד בהבטחתו ולכן לא מצאנו טעם בהגשת העתירה לבג"צ: ב- 2 לאוקטובר התכנסה ועדת ההתוויות (כשבראשה ד"ר יהודה ברוך).

"הנושא יגיע לדיון בועדת האבחנות" מאשר פרופ' גמזו.

למרות ששלחתי למזכירת הועדה את כל המחקרים הרפואיים שמצאתי בנושא, נאמר לי כי הועדה לא הצליחה להגיע למסקנות ולכן החליטה לבקש חוות דעת מפרופ' אבינועם רכס מבית החולים הדסה, נוירולוג בכיר הנחשב למומחה למחלת הטורט. ב- 27 לנובמבר 2011 העביר פרופ' רכס לד"ר יהודה ברוך את המכתב הבא:

למרות שפרופ' רכס ציין את "שביעות הרצון המטופלים מהשימוש בקנאביס", בחרה הועדה להתמקד במשפט "אך אין לי מידע מספיק ביחס להשפעת התרופה" כדי להחליט שלא להוסיף את מחלת הטורט לרשימה.

כשנתיים וחצי לאחר מכן, למרות שלמיטב ידיעתי לא נוספו בינתיים שום מחקרים חדשים על קנאביס וטורט, מצאה לנכון ועדת ההתוויות- להוסיף את המחלה!

האם היא הייתה נוהגת כך לולא הלחץ הציבורי הרב שהופעל בזמנו על משרד הבריאות ולולא פליטת הפה של השרה גרמן?

תפריט נגישות