עד לשנת 2009 עמד המינון החודשי ההתחלתי של קנאביס רפואי המאושר על ידי משרד הבריאות על 100 גרם לחודש. עם הזמן החל ד"ר יהודה ברוך להפחית את המינון, תחילה ל- 60 גרם בחודש ולאחר מכן ל- 50 גרם, 40 גרם ולבסוף, כאשר הוא הגיע ל 20 גרם בלבד, שלחתי לו את המייל הבא (6/4/2012):

ד"ר ברוך שלום,

אני פונה אליך בשמי ובשם כל החולים שאני מייצג:

אחת הבעיות הבוערות של מטופלי קנאביס רבים היא בעיית המינון הלא מספיקלא פעם מטופלים נשארים לקראת סוף החודש ללא תרופה.

להזכירך, בשנת 2009 עמד המינון החודשי על 100 גרםואז הורדת אותו ל– 60, 50, 30, ואילו כיום המינון ההתחלתי עומד על 20 גרם לחודששהוא ללא ספק נמוך מידי ולא מאפשר לחולים רבים להפיק את מירב התועלת מהצמח.

מהו המינון ה"נכון" של מריחואנה רפואית?

פרופסור דונאלד אברהמס פרסם בשנת 2004 טבלה ובה המינון היומי המומלץע"פ כמות ה– THC שיש בצמחלהלן קישור לטבלה ולמאמר

בישראל אצל המגדלים הטובים, תכולת ה– THC נעה סביב ה20% (בחישוב אופטימי), כך שהמינון היומי המומלץ הוא 0.8 – 2.79 גרם ליוםאו בחישוב חודשי כמקובל בארץ: 24 עד 85 גרם.

טבלת הצריכה היומית המומלצת של פרופ' אברהמס

http://medicalmarijuana.procon.org/view.answers.php?questionID=000334

מה המצב בקנדה?

המינון היומי המומלץ בקנדה הוא 1-3 גרם ביום, דהיינו 30 עד 90 גרם בחודשעבור מינונים גבוהים יותר על הרופא לבקש אישור מיוחד: http://www.cmaj.ca/content/177/6/556.full

בהולנד:

בהולנד ההחלטה על המינון היא החלטה משותפת של הרופא והמטופל. אין הגבלת מינון:

http://www.cannabisbureau.nl/en/doc/pdf/5089-A5-BMC-Pat-ENG-web_25097.pdf

לסיכום:

אני פונה אליך בבקשה לשנות את מדיניותך בנושא המינון כדלקמן:

א. מינון חודשי או מינון יומי?

כיום, המינון המאושר הוא מינון חודשי אך היות ואין חלוקת קנביס בכל יום אלא בימים קבועים בלבדיוצא שלא פעם, חולים מקבלים את התרופה שלהם לא כעבור 4 שבועות אלה כעבור 5 שבועות, וזאת מאחר ואסרת על חולים לקבל תרופה פעמיים באותו חודש קלנדרי.

הפתרון שאני מציע הוא קביעת מינון יומי, כמקובל בארה"ב, קנדה והולנד. בצורה זו ניתן יהיה לתאם, במועד הזמנת התרופה, את המינון המתאים שיספיק לחולה עד למועד ההזמנה הבאה.

ב. העלאת המינון ההתחלתי שעומד כיום על 20 גרםלפחות ל 1.5 גרם ליום וזאת בהתחשב באיכות הלא קבועה של התרופה בארץ ובמינונים המקובלים במדינות אחרות.

אשמח להתייחסותך,

שלומי סנדק.

 

ד"ר ברוך לא השיב לפנייתי, אולם בהזדמנות אחרת הוא אמר:

"מדוע להתחיל במינון גבוה? כל תרופה מתחילים איתה במינון נמוך ואם יש צורך, מעלים. גם כאן, אם יש צורך, שהרופא יבקש להעלות (את המינון) ואנו נעלה".

לכאורה, ד"ר ברוך צודק: עם כל תרופה אחרת, כל שעל המטופל לעשות כדי לקבל העלאת מינון זה לבקש מהרופא. ברוב המקרים הוא יקבל מרשם, אתו יוכל לגשת לבית המרקחת הקרוב ולרכוש, בו ביום, את התרופה. הרי כאשר מדובר בבריאות, אסור להתעכב ויש להתחיל בטיפול הרפואי המומלץ בהקדם האפשרי, הלא כך?

אולם במציאות בה אנו חיים, חולים רבים מגלים שקבלת המלצה מרופא להעלאת המינון הינה משימה לא פחות קשה מאשר קבלת הרישיון עצמו.

הנה למשל המקרה של חגית:

מספר חודשים לאחר שקיבלה את הרישיון במינון של 20 גרם בחודש שלח הרופא שלה בקשה להעלאת מינון, בה ציין כי החולה זקוקה למינון יומי של גרם וחצי (סה"כ 45 גרם בחודש).

במקום אישור אוטומטי של בקשת הרופא המומחה המכיר היטב את המטופלת, השיב ד"ר מוטי משיח בשאלה:

"על פי איזה קריטריון רפואי זקוקה המטופלת לגרם וחצי ביום?"

מעניין אותי איזה מחשבות עברו בראשו של הרופא כאשר קרא את תשובתו של ד"ר משיח. האם הוא יבחר להשיב לו, או ירים ידיים בייאוש ויודיע כי הוא "לא מתעסק יותר עם הקנאביס הרפואי"?

במקרה הבא דוחה ד"ר יהודה ברוך את המלצת הרופא המומחה להעלאת מינון משום שלדעתו, "שימוש כל שעה וחצי אינו סביר מבחינה רפואית. אבקש שיקבל הדרכה חוזרת כיצד להסתפק ב– 1 גר' ליממה".

על סמך איזה קריטריון החליט ד"ר יהודה ברוך כי "שימוש כל שעה וחצי אינו סביר מבחינה רפואית"? אשר לבקשתו כי "החולה יקבל הדרכה חוזרת כיצד להסתפק ב- 1 גר' ליממה": אין לי ספק שהחולה אכן יוכל להסתפק ב- 1 גרם ליום. אבל זה יהיה כרוך בכך שהוא יאלץ להתפשר עם הכאב – ולא לנצח אותו.

במקרה הבא, הרופאה ביקשה העלאת מינון מ-40 גרם ל-50 גרם והסבירה כי כאשר אין למטופל קנאביס הוא חש "תשישות, עייפות והפרעות שינה".

"אם המינון של 40 גר' לא עוזר גם מינון של 50 גר' אינם יעזרו," השיב לה ד"ר משיח.

במקרה שלפנינו הרופא ציין כי הודות לקנאביס החולה חש שיפור של 90% בעוצמת הכאב אולם המינון הנוכחי איננו מספיק לכל החודש.

תשובתו של ד"ר יהודה ברוך:

"לאור שיפור של 90% בעוצמת הכאב אין הצדקה להגדלה נוספת בהיקף שהתבקש," משיב ד"ר ברוך ודוחה את המלצת הרופא המומחה להעלאת מינון.

מקרה נוסף: בינואר 2014 המליצה הרופאה על העלאת המינון החודשי. המטופל צרף, ע"פ דרישת משרד הבריאות, טבלה בה ציין מתי הוא צורך את התרופה, כיצד הוא צורך אותה ובאיזה מינון. מאחר והמינון החודשי איננו מספיק לו, נאלץ החולה לשאת את הכאב במשך היום ולשמור את התרופה לשעות הערב והלילה, בהן כאביו הופכים לבלתי נסבלים ואז הוא מעשן סיגריה אחת בערך בכל שעתיים. תשובתו של ד"ר יהודה ברוך:

"שימוש כל שעתיים בערב ללא שימוש במהלך היום אינו עוזר מבחינה רפואית". המלצת הרופאה להעלאת מינון נדחתה.

"נמאס לי להיות פקידה של משרד הבריאות", אמרה לי בכעס אחת הרופאות הנוהגות להמליץ, במקרים המתאימים, על טיפול בקנאביס. המדיניות הנוכחית של משרד הבריאות מייאשת לא רק את החולים אלה גם את הרופאים…

הודות לאותה מדיניות של משרד הבריאות, רבים מבין החולים המקבלים קנאביס רפואי אינם מקבלים את המינון החודשי לו הם זקוקים בכדי להפיק תועלת רפואית מירבית מהצמח.

חלקם הגדול נואש מלהגיש בקשות נוספות להעלאת מינון.

 

תפריט נגישות