מי שמנהל בפועל את תחום הקנאביס הרפואי בישראל הוא פרופסור רוני גמזו, אשר מונה לתפקיד על ידי (סגן) שר הבריאות הקודם חה"כ ליצמן ממפלגת "יהדות התורה".

פרופ' גמזו, אשר התווה את המדיניות השמרנית המאפיינת את התנהלות המשרד,  שמר על כיסאו למרות חילופי השרים אליהם הוא כפוף ולמרות שהשרה החדשה הצהירה לא פעם כי המדיניות שלה היא "להקל ככל האפשר על החולים", מדיניות מנוגדת לחלוטין למדיניות המוצהרת שלו.

בשנת 2005 הסמיך מנכ"ל משרד הבריאות את ד"ר יהודה ברוך (לשעבר ראש מינהל הרפואה במשרד הבריאות וכיום מנהל בית-החולים הפסיכיאטרי אברבנאל) ואת סגנו ד"ר מוטי משיח לבחון בקשות למתן היתר לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים.

עד לשנת 2009 הנפיק משרדו של ד"ר ברוך כ-1,800 היתרים לשימוש בקנאביס רפואי. מאז מדווח על עליה מתמדת בכמות הבקשות המגיעות למשרד ובמספר ההיתרים הניתנים לחולים.

נכון לאמצע יולי 2011 מספר ההיתרים זינק ל- 6,619, זינוק מרשים של 360% תוך שנתיים בלבד, וזאת למרות שבאוקטובר 2010 הורה מנכ"ל משרד הבריאות החדש פרופ' רוני גמזו לנקוט במדיניות שמרנית בכל הקשור לקנאביס רפואי, גם במחיר של "פגיעה בחלק מהאנשים שיכולים להשתפר רפואית".

הסיבה לאותה מדיניות שמרנית, אותה מורה המנכ"ל לנקוט גם במחיר של "הפקרת פצועים בשטח", איננה סיבה רפואית או מדעית אלא חששו של המנכ"ל מפני "תהליך שהתרחש בקליפורניה, שהביא לשימוש רפואי רחב (מידי)".

מכתב ההנחיות של מנכ"ל משרד הבריאות הפרופסור רוני גמזו, מיום 31/10/2010:

"המדיניות שאני קובע לנושא, היא להגביל את מס' המשתמשים גם על חשבון אי הכללת אבחנות נוספות, שיביאו בין השאר לפגיעה בחלק מהאנשים שיכולים להשתפר רפואית", כותב מנכ"ל משרד הבריאות.

 

המציאות מראה שה-"תהליך שהתרחש בקליפורניה" היה חיובי לכל הדעות, ומדינות רבות נוספות בארה"ב אימצו ומאמצות את המודל.

בכל אופן, "המדיניות השמרנית" הצליחה לבלום את העליה החדה במספר ההיתרים: בשנת 2012 מספר ההיתרים עמד על 8713 – עליה של 30% בלבד בשנה.

אני בטוח שפרופ' גמזו היה מאד שמח לגלות מי הדליף לי את מכתב ההנחיות שלו. אני מצדי, מיהרתי להעביר צילום של המכתב לידי אברי גלעד, אשר התייחס אליו בתכנית הרדיו "נכון לעכשיו" בגלי צה"ל:

"מנכ"ל משרד הבריאות מוציא הוראה בימים אלה לצמצמם את מספר האנשים שמקבלים קנאביס רפואי, כולל מקרים כמו פרקינסון שיש תועלת רפואית מובהקת לחולה. זאת אומרת שמנכ"ל משרד הבריאות בהוראתו מונע טיפול רפואי יעיל ומיוחד. זו עבירה על החוק, זו עבירה על שבועת הרופא, זו עבירה על כל כלל מוסרי בסיסי למנוע מחולה את תרופתו כדי שמישהו אחר לא יהנה חלילה מזליגתו. זה מהלך מוסרי שלא עומד בשום בית משפט ואני מקווה שבית משפט ידון בדבר הזה!"

מאוחר יותר ביקש המנכ"ל להבהיר כי דבריו לא הובנו כהלכה וכי לא התכוון לפגוע בחולים. אולם בפועל, ההנחיות במכתב זה תקפות עד היום עבור חולי פיברומיאלגיה ועבור חולים רבים נוספים.

שלושה ימים בלבד לאחר הוצאת מכתב הנחיות המנכ"ל כותבת מיטל יסעור בית-אור ב YNET ידיעות אחרונות:

"הוחלט: גראס רפואי באחריות הרשות למלחמה בסמים"

עוד בכתבה:

"בנוסף הנחה מנכ"ל משרד הבריאות לנקוט מדיניות נחושה, שמרנית ומרסנת בהקשר להתוויות הרפואיות הקיימות ולהימנע מהרחבה של התוויות נוספות לשימוש…"

קישור לכתבה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3979200,00.html

שוב חזר המנכ"ל על עיקרי המדיניות שלו בנושא קנאביס רפואי: "מדיניות נחושה, שמרנית ומרסנת."

ברוח זו, הרעיון להעביר את האחריות על הקנאביס הרפואי לידי הרשות למלחמה בסמים נראה בעיניי כניסיון שקוף למדי להביא לסגירת התחום כולו.

למזלנו, המזימה לא יצאה לבסוף אל הפועל, בין היתר תודות לפעולות משפטיות שנקטו המגדלים ובראשם חברת "תיקון עולם", ספקית הקנאביס הרפואי הראשונה בישראל.

כחצי שנה לאחר שהוציא פרופ' גמזו את מכתב ההנחיות המפורסם שלו נערך דיון בנושא הקנאביס הרפואי בלשכת השר לביטחון פנים:

"הגידול הצפוי מ-5,000 ל-40,000 (חולים בעלי אישור) הוא בלתי סביר ומעיד על כך שמעורבים פה גם אינטרסים כלכליים מעבר לשיקול של טובת החולים", קבע מנכ"ל המשרד לבטחון הפנים.

ואולי, אדוני המנכ"ל, הגידול הצפוי נובע מפיתוח המודעות ליתרונות הרפואיים של הקנאביס, הן בקרב החולים והן בקרב הרופאים?

אולי הגידול הצפוי נובע מכך שיותר ויותר חולים שחוו את השפעת הקנאביס מספרים לחבריהם?

מאד הוטרדתי מאופן החשיבה ועוד יותר מדרך הסקת המסקנות של האיש הנמצא בתפקיד כה רגיש כמו מנכ"ל המשרד לבטחון פנים!

בסיכומו של דבר, על פי פרוטוקול הישיבה פרופ' גמזו שב והצהיר כי "ינהיג מדיניות שמרנית במתן ההיתרים כדי שמספר החולים יעמוד על 5,000 ולא מעבר לכך".

איש מהנוכחים לא שאל את פרופ' גמזו כיצד בכוונתו לבצע את הסלקציה בין החולים כך שמספרם יעמוד על 5,000 בלבד.

לצפייה בפרוקוטול המלא והורדה לחץ כאן

בסמוך לאותה עת החלו המורשים לאשר טיפול בקנאביס רפואי – מנהל בית החולים אברבנאל ד"ר יהודה ברוך, סגנו ד"ר מוטי משיח וד"ר מלכה לזר, מנהלת חדר המיון של אותו בית חולים פסיכיאטרי אשר הוסמכה בינתיים אף היא – להתערב בהחלטות הרופאים המקצועיים השונים (רופאי כאב, רופאי גסטרו, נוירולוגים, ראומתולוגים ועוד) ולדחות את המלצותיהם, הן לגבי הטיפול בקנאביס באופן כללי והן לגבי המינון החודשי לו זקוק החולה.

בתחילת 2013 הוקמה ה"יחידה לקנאביס רפואי – יק"ר" שבראשה עומד יובל לנדשפט. נראה כי עם הזמן, לנדשפט מתחיל יותר ויותר להבין את מלוא הפוטנציאל של צמח הקנאביס ואת התועלת הרבה שחולים כה רבים יכולים להפיק ממנו. אולם מי שקובע את מדיניות המשרד הוא המנכ"ל, פרופ' רוני גמזו, אשר התארח ב- 5/12/2013 בתכנית הבוקר של אורלי וגיא ובפיו 'סקופ', גילוי חדש וסנסציוני הסותר את כל מה שידוע על הקנאביס כתרופה:

"יש כאן הרבה מאד תופעת 'פלצבו', שיפור לא כתוצאה מעצם החומר אלה מהמחשבה שהוא עוזר", הצהיר המנכ"ל, אשר כנראה לא היה מעודכן בכך שחודש לפני כן, פורסם מחקר ישראלי שהוכיח כי קנאביס איננו פלצבו.

אורלי וילנאי סיכמה את הדיון וחיזקה את המנכ"ל:

"הדבר האחרון שישראל צריכה זה אנשים מסוממים שלוקחים את זה סתם ומסתובבים ברחובות ונוהגים בלי שליטה עם הדבר הזה", היגגה והמחישה לצופים כי לפחות בתחום הקנאביס, הידע שלה זקוק לריענון באופן דחוף.

האמנם פלצבו? "בקרב 10 חולים מתוך ה-11 בקבוצת הקנאביס הפעיל, נרשמה הטבה משמעותית בתסמינים".

תפריט נגישות