ב 23/5/2013 נכנסה חה"כ תמר זנדברג להיסטוריה והייתה לחברת הכנסת הראשונה שהודתה בעישון קנאביס ואף הגנה על המעשה, כאשר התארחה בתכנית בוקר בערוץ 2:

"השימוש בקנאביס הוא חלק מאורח חיים נורמטיבי של בני אדם עובדים ומתפקדים, בדיוק כמו שתיית כוס יין. זה חומר הרבה פחות ממכר מסיגריה. קנאביס הוא חלק מהסביבה הקרובה שלי, אני עישנתי קנאביס והרבה אנשים שסביבי עישנו קנאביס, בתוך עמי אני חייה!" אמרה בכנות ובאומץ הח"כית הצעירה.

פחות מחודש ימים לאחר מכן הגישה חה"כ זנדברג את הצעת החוק הראשונה שלה בנושא קנאביס:

על פי ההצעה, יועבר הקנאביס מקטגורית ה"סמים מסוכנים ללא תועלת רפואית" לקטגורית "סמים מסוכנים בעלי ערך רפואי".

לכאורה, ניתן לתהות מדוע יש צורך בהצעת חוק עבור דבר כל כך ברור מאליו? הרי יש להניח כי לולא היו לו תועלות רפואיות, לא היה משרד הבריאות מחלק אותו לכל אותם אלפי חולים.

ובכל זאת – ועדת השרים לענייני חקיקה… דחתה את ההצעה.

שבוע קודם לכן, ב-19.6.2013, הועלתה ההצעה להצבעה בכנסת. חה"כ תמר זנדברג נשאה דברים בפתח הדיון:

"הצעת החוק הזו זכתה לכותרת 'הצעת חוק: הכנסת תכיר במציאות'. מדוע? מפני שהיא באה להכניס לספר החוקים מציאות שמוכרת למדע, לרפואה וחשוב מכך, לאלפי חולות וחולים".

זנדברג תיארה את סגולותיו הרפואיות של הקנאביס והלינה על נוקשות העורף של משרד הבריאות שמתעקש לספק לחולים טיפול בתרופות מרשם המכילות חומרים כמו הרואין וקוקאין בטרם יאשר להם טיפול בקנאביס רפואי.

"הממסד הרפואי פועל מתוך בורות, מועל בתפקידו ומונע מחולים טיפול רפואי מתאים: המציאות היא שלקנאביס יש תועלת רפואית ועובדה זו ידועה גם למשרד הבריאות. הצעת החוק מציעה להעביר את הקנאביס לפרק המתאים בפקודת הסמים שקובע כי לקנאביס יש תועלת רפואית. המשמעות היא שרופא יוכל לרשום אותו כטיפול לסובלים ממגוון מחלות והדבר צפוי לפתוח פתח למחקרים משמעותיים יותר, ולהסרת מעטה הבורות והסטיגמות" סיכמה זנדברג.

שרת הבריאות יעל גרמן השיבה:

"אני אכן סבורה שבשנים האחרונות הקנאביס התגלה כנותן מרפא להרבה מאד התוויות ובכך אין ויכוח. אני רוצה לציין שמאז שנכנסתי לתפקידי, רק לפני שלושה חודשים, אנחנו עושים הרבה מאד כדי להקל על אותם חולים לקבל כמה שיותר מהר את המרשמים.

אנחנו פתחנו התוויות, הוספנו התוויות כידוע, היום גם הפרקינסון וגם הטורט נמצאים בהתוויות שבעבר הם לא היו, הוספנו רופאים, עדיין הם לא בשטח אבל במקום 8 רופאים יהיו 20 רופאים."

פקידי משרד הבריאות הופתעו בוודאי לא פחות ממני לשמוע שמחלות הפרקינסון והטורט נכנסו, או יותר נכון הוחזרו, לרשימת ההתוויות. יתכן ומישהו מהם לפת את ראשו בייאוש ודפק באגרופו על השולחן: "זה לא מה שאמרתי לה להגיד, מי לעזאזל אישר לה את הטקסט הזה?!"

האמת היא שאכן הוספו רופאים שרשאים לאשר טיפול בקנאביס, אולם אותם רופאים רשאים לאשר את הטיפול אך ורק לחולים אונקולוגים (סרטן) ורק לכאלה שמאושפזים בבית החולים בו עובדים אותם רופאים. כל יתר החולים נאלצים, עד לרגע כתיבת שורות אלה (סוף ינואר 2014), להמתין לאישור המלצת הרופא המומחה אליו פנו ע"י אחד/ת משלושת הפסיכיאטרים של בית החולים אברבנאל.

אשר למחלות הטורט והפרקינסון: אכן, הן הוספו לרשימת המחלות המזכות בטיפול בקנאביס רפואי, אולם הדבר נעשה רק כחודש ימים לאחר שהשרה הקדימה להצהיר על כך בכנסת ובכך, לקבוע 'עובדות בשטח'.

עוד אמרה השרה – ובכך המחישה שוב עד כמה היא מנותקת מן המציאות בה אלפי בקשות של רופאים נדחות מסיבות שונות ומשונות על ידי פקידיה:

"אם יש חולה שתרופת הקנאביס יכולה לעזור לו בזמן שתרופות אחרות לא יכולות – צריך לתת ולהקל. אבל מכאן ועד להצעת החוק, הדרך ארוכה. הצעת החוק שלך חה"כ זנדברג, הופכת את היוצרות. לא ניתן היום לבוא ולבקש מרופא לתת מרשם לקנאביס כאשר לא נעשה מחקר, כאשר הרופא לא יודע עבור מה מותר לו לרשום ועבור מה אסור לו לרשום, כאשר הרופא לא יודע איזו כמות לרשום להתוויה כזאת ואיזה כמות לרשום להתוויה אחרת

הרופא צריך לדעת את המינון הנדרש כדי לקבל אפקט אמיתי, פרמקולוגייתר על כן, צריך לבדוק את הצורה ואת האופן שבה נוטלים את התרופהאיך אפשר לבקש מרופא לרשום תרופה שאיננה בדוקה?

לכן אני מבקשת לדחות את ההצעה בכפוף לכך שיש לעשות הכל כדי להקל על החולים."

וכך, בניגוד לכל הגיון ולמרות שהוא מחולק כטיפול תרופתי ללמעלה מ– 10,000 מטופלים בישראל, החליטה הכנסת, ברוב של 48 מול 19 ו– 2 נמנעים, לדחות את הצעת החוק.

חברי הכנסת שהצביעו בעד הצעת החוק:

אורי מקלב יצחק ועקנין ניצן הורוביץ ניסים זאב

ע אגבאריה אילן גילאון דב חנין מיכל בירן

שלי יחימוביץ אמנון כהן זהבה גלאון ג. זחאלקה

מירב מיכאלי סתו שפיר תמר זנדברג משה פייגלין

באסל גטאס חנין זועבי עיסוואי פריג'

תפריט נגישות