ביום ראשון ה- 20/10/2013, פחות משנה לאחר שנבחר לכנסת, מימש חה"כ משה פייגלין את הבטחתו והגיש את הצעת החוק לועדת השרים, מתוך הנחה כי שם יהיה לו קל יותר להעביר את ההצעה מאשר במליאת הכנסת.

כנראה שגם ראשי משרד הבריאות ידעו זאת. שלושה ימים לפני ההצבעה, פרסמה שרת הבריאות בדף הפייסבוק שלה את הפוסט הבא:

"אין לרופאים שום דרך לקבוע איזו כמות לתת למי ומה יהיו תופעות הלוואי," כותבת גרמן.

והאם לפקידי משרדך, שמתערבים בהחלטות הרופאים המומחים מבלי לבדוק את החולה ופוסלים את המלצותיהם כלאחר יד, האם להם יש דרך לקבוע?

מדוע להאמין שפקיד שמעולם לא ראה את החולה ידע טוב יותר מהרופא המומחה שבדק אותו?

"כשרת הבריאות מתפקידי לדאוג לחולים ולהגן על הרופאים מפני הצעת חוק מסוכנת זו", ממשיכה גרמן, ומיד עוברת לדיקלום של חצאי אמיתות (מספר הרופאים המאשרים לחולים לא אונקולוגים לא השתנה) ומסיימת בנתון שאין לו שום קשר למציאות:

לדברי השרה "82% מהבקשות – נענות בחיוב".

אני תוהה מאיפה היא שלפה את הנתון המדהים הזה, שכן אם הייתה מבררת עם הרופאים היא הייתה מגלה (להפתעתה?!) שאם כבר, אז ההיפך הוא הנכון –82% מהבקשות… נדחות! האם השרה שיקרה ביודעין או שהיא פשוט דיקלמה מידע שיקרי שנמסר לה?

חודשים אחדים קודם לכן הצהירה השרה כי היא "לא מאמינה שיש אפילו חולה אחד שמעוניין וצריך ויכול לקבל את הקנאביס ולא מקבל", ועכשיו היא משחררת לנו סינגל חדש: "82% מהבקשות נענות בחיוב".

בינתיים, במטרה להגביר את תמיכת השרים בהצעת החוק מיתן אותה חה"כ פייגלין כך שרק "רופא שירצה ויעבור הכשרה מיוחדת" יוכל להמליץ על קנאביס רפואי. "רופא שלא ירצה לעסוק בקנאביס לא יהיה חייב," הסביר פייגלין.

בזמן ששרת הבריאות עסקה במרץ בשכנוע השרים שלא לתמוך בהצעה ה"מסוכנת" של פייגלין, העביר להם עוזרו מיכאל פואה את דף העמדה הבא:

לקראת ועדת השרים בנושא קנביס – דף הכנה לשרים:

מטרת התיקון: לאפשר לרופאים שמוכנים ויודעים לטפל בקנביס לעשות זאת, ולאפשר לחולים לקבל את האפשרות להתרפא ו/או להקל מסבלם באמצעות הקנביס.

עובדות חשובות:

  1. אין חולק כי הקנביס מרפא מחלות שונות, וביכולתו להקל מסבלם של חולים רבים.
  2. הקנביס הוא אכן סם, אך הוא פחות ממכר (באופן משמעותי) מאלכוהול, סיגריות וחומרים נרקוטיים. יתרה מזאת, לא ידועות תופעות לוואי ונזקים נלווים של שימוש בקנאביס כמו שיש לחומרים האחרים ולתרופות אחרות שנפוצות ונגישות בהרבה ממנו.
  3. הקנביס אינו תרופה במובן הרגיל, היות והוא צמח הנצרך גם ללא עיבוד מיוחד (כגון הפיכה לקפסולות / אבקה או טיפות). יש למערכת בעיה להגדיר אתו במינונים מדויקים וכד'.

הסיבה לחוק:

שרת הבריאות טענה באופן עקבי לכל אורך חצי השנה האחרונה בדיוני ועדת העבודה הרווחה והבריאות שאין לה אפשרות לשנות את המצב באופן מהותי (ע"י תקנות), אלא רק להקל על המצב. זאת היות והנושא אינו בסמכותה המוקנית לה בחוק וכי לשם כך נדרש שינוי בחקיקה.

מובאים בפניכם טיעוני ההתנגדות של השרה (במודגש), יחד עם התייחסות שלנו:

  1. אי אפשר לתת לכל רופא מומחה או משפחה לתת קנביס בלי שיש לנו הגדרות מדויקות של מינון ולאלו מחלות. הרופאים לא רוצים בכך, זה לא אחראי.

רופא שלא מבין בקנביס אכן לא יתן, אך רופא שמבין ולוקח את האחריות יתן, החוק לא מחייב הוא מאפשר. גם היום רופאים נותנים קנביס, אבל הם זקוקים לאישור פקידותי שמעכב ומונע מחולים רבים לקבל את המגיע להם. החוק יסיר את החסם הזה. חשוב להדגיש! רופא שלא רואה את החולה ולא בודק אותו ומקבל החלטה על סמך קריטריונים ביורוקרטים הוא פקיד. היום הפקידים חוסמים את הרופאים.

  1. אנו נמצאים בתהליך שישנה את המצב בצורה משמעותית לטובה. המחלקה עוברת למשרד בירושלים ומתחברת למחשוב מתקדם נכנסים עוד רופאים וכו'.

אנו מברכים על השינוי אך השינוי הוא לא מהותי ולכן הוא לא יפתור את הבעיה. לא פותרים בעיה ביורוקרטית בתוספת של אותו דבר. השרה בעצמה אמרה שכדי לבצע את השינוי המהותי יש צורך בחקיקה. לפלא בעיננו מדוע כעת, כשמובאת חקיקה, היא מתנגדת לה. בכל מקרה אם משרד הבריאות אכן יוכיח בחודשים הקרובים שמתבצע שינוי משמעותי נעכב את המשך תהליך החקיקה.

  1. ועדת ההתוויות עובדת והנה רק בחודשים האחרונים היא הוסיפה את מחלת הפרקינסון בהתאם לבקשתו של חה"כ פייגלין, מחלות שלא מופיעות בהתוויות מאושרות באמצעות ועדת חריגים ואין בעיה אמיתית לחולים שבאמת זקוקים.

מחלת הפרקינסון אכן זכתה ליחסי ציבור טובים, אך מה עם כל המחלות האחרות שאין להן כאלו יחסי ציבור טובים?

ועדת חריגים אינה פתרון. הניסיון מוכיח שבדר"כ מדובר בהליך שלוקח שנה ובמקרה הטוב חצי שנה. בזמן הזה אלפי חולים סובלים (ובמקרים קיצוניים אף עלולים למות בהמתנה לקנאביס).

  1. בהצעת החוק כתוב שאדם יוכל לקבל רישיון לגדל, כיצד נפקח על כל אחד שיגדל? זו בעצם לגליזציה של הסם, וכל עוד הוא מופיע בפקודת הסמים כסם מסוכן לא אתן ידי לכך.

לפי מחקר של הכנסת (ממ"מ) ארצות כמו קנדה, קולורדו ועוד מאפשרות לחולה לגדל 3-6 צמחים בהתאם לרישיון שניתן לו. בפועל, רוב האנשים מעדיפים שלא לגדל בעצמם. דבר זה מבטיח שהחברות שמספקות את הקנביס יעשו זאת באיכות הטובה ובמחיר הנמוך. אין פיקוח טוב יותר מאשר האפשרות לעשות זאת לבד אם החברה לא מספקת את המוצר באיכות הטובה ובמחיר סביר, לחולה יש אופציה להשקיע ולגדל לבד. כבר היום יש בעיה עם האספקה של החברות וככל שסיכויי הרווח יגדלו השחיתות תתעצם. תפקידו של משרד הבריאות הוא לדאוג לחולים ולא לאפשרויות הפיקוח. אנו סמוכים ובטוחים שהשר לביטחון פנים יעשה את תפקידו ויציע נהלים שיאפשרו פיקוח. יחד עם זאת אם יהיו שרים שיתנו את תמיכתם בחוק בהסרת נושא הגידול ניתן לאשר את החוק תוך התחייבות של חה"כ פייגלין להסיר את נושא הגידול מהצעת החוק הנוכחית כאשר החוק יגיע לועדה.

לסיום:

אנו פוגשים חולים רבים שהתנהלות המערכת היום פוגעת בהם באופן קשה. אסור שהחולים יהיו בני ערובה בידי המערכת, עד שהיא תלמד ותבין ותדע להגדיר בצורה מדויקת כיצד הקנביס עובד. הטענה שיש צורך בפיקוח צמוד כדי שהקנביס לא יזלוג לשוק היא לא רצינית ולא מוסרית. הקנביס ממילא נמצא בכמויות אדירות בשוק וזה לא מה שישנה את המצב. הפגיעה בחולים היא מיידית והיא כואבת מאוד.

בסופו של דבר הוחלט בועדת השרים לדחות את ההצבעה על הצעת החוק של חה"כ פייגלין ב-45 יום, במהלכם תגיש שרת הבריאות הצעת חוק אלטרנטיבית משלה.

בינתיים, הגישה חה"כ זנדברג את הצעת החוק השניה שלה בנושא קנאביס: על פי ההצעה, שימוש עצמי ואחזקה בכמות קטנה אינה מהווה עבירה.

חה"כ תמר זנדברג אמרה: "הגיע הזמן להפסיק את מדיניות הרדיפה השגויה והבזבזנית של משתמשי הקנביס. לאט לאט האמת יוצאת לאור, והיא שקנביס אינו מזיק או ממכר, לפחות לא יותר מחומרים חוקיים אחרים, וכי השימוש בו הוא חלק מאורח חיים נורמטיבי ושאינו פלילי. אני מצפה מחברי וחברות הכנסת שהתנסו בעישון קנביס (אלו שהיו אמיצים\ות מספיק כדי להודות) לתמוך בהצעת החוק ולהסתכל למציאות בעיניים. בואו נשנה את המדיניות המיושנת ונתאים את החקיקה למציאות של כולנו".

עד לרגע כתיבת שורות אלה (ינואר 2014) ההצעה עדיין לא עלתה להצבעה.

לאחר שחלפו קצת יותר מ- 45 הימים שהוקצו לה, הגישה שרת הבריאות את הצעת החוק שלה, אשר במקום להקל על החולים היא מנציחה את המצב הקיים ולמעשה מאפשרת למנכ"ל המשרד, פרופ' רוני גמזו להמשיך במדיניות הנוכחית שלו. בנוסף היא כללה בהצעת החוק את העברת האחריות על תחום הקנאביס הרפואי בישראל לידי חברת שראל.

ב 6/12/2013 דיווח עדו בן הפורת בערוץ 7:

"פקידים ימשיכו להחליט מי יחיה ומי ימות"

ח"כ פייגלין שיגר מכתב לשרים לקראת ההצבעה על הצעת משרד הבריאות להסדרת הקנאביס: "הצעה שתטביע את החולים ותזמין שחיתות".

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו) שיגר מכתב לשרי הממשלה לקראת ההצבעה ביום ראשון על הצעת משרד הבריאות להסדרת השימוש בקנאביס רפואי.

פייגלין תוקף את ההצעה וכותב לשרים כי היא "מטביעה את החולים בתוך מערכת בירוקרטית בלתי אפשרית, מחסלת את היוזמה הפרטית וממש מזמינה שחיתות ברמה שלא תיאמן".

הצעת המחליטים אותה מתכננים במשרד הבריאות להביא להצבעת הממשלה מגיעה בעקבות התחייבות של משרד הבריאות להביא להסדרת נושא הטיפול בקנאביס לחולים הזקוקים לוכזכור, בהמשך לדיון שהתקיים בוועדת השרים לחקיקה באוקטובר האחרון בעניין הצעת חוק הקנאביס הרפואי שהגיש ח"כ פייגלין, ביקשה שרת הבריאות יעל גרמן לדחות את ההצעה והתחייבה להגיש הצעה חלופית בתוך 45 יום.

השבוע תמו 45 הימים עליהם התחייבו במשרד הבריאות אך הצעת המחליטים לא הוגשה. משכך, ביקש ח"כ פייגלין להעלות לדיון נוסף ביום ראשון הקרוב בישיבת וועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק המקורית שהגיש.

ביום רביעי השבוע התקבלה בלשכת חבר הכנסת פייגלין פנייה מלשכת שרת הבריאות בבקשה לדחות את ההצבעה על הצעת החוק בעוד עשרה ימים. בתגובה, ביקש פייגלין לראות את טיוטת הצעת המחליטים ולהשפיע על תוכנה. מאחר שבקשתו נענתה בשלילה והיות ותוכן טיוטת ההצעה כבר פורסם לפני כשבוע, החליט חבר הכנסת פייגלין לשגר לשרים את המכתב החריף המאשים את משרד הבריאות בהאשמות קשות ביותר.

"כאשר בוחנים את ההצעה ניתן להבחין בקלות שמעבר להצהרות שעלו כבר בעבר, אין בה שום שינוי מבשר תקווה. המערכת הבירוקרטית שעד היום הערימה קשיים בלתי מובנים על החולים תמשיך לעבוד ואף תשתכלל. פקידים שחלקם עם תואר רופאים ימשיכו להחליט מי יחיה ומי ימות", כותב פייגלין וטוען כי ההצעה תביא להלאמה של שוק מגדלי הקנאביס. "על פי ההצעה יוקם גוף חדש 'מת"ל' – מרכז תפיסה לאומי או בלשון פחות מכובסת מרכז הלאמה לאומיגוף זה יעלה הון תועפות למשלם המיסים ואו לצרכן התרופה, ומטבע בריאתו הוא מועד לשחיתות ושוחדהלאמת הייצור תעשה למוצר את מה שעשתה לכל מוצר במדינות הקומוניסטיות לשעבר".

סוגיה נוספת אותה מעלה ח"כ פייגלין במכתבו ושהיא "מעוררת פלצות ותהיות קשות ביותר" כלשונו, היא מודל הסדרת השיווק המוצעת בהצעת המחליטיםפייגלין כותב לשרים כי "הכוונה היא למסור את כל השוק המתפתח בידי חברה מונופוליסטית אחת, שתאסוף את כל תוצרת החברות, תערבבה, ותשווקה תחת שמה".

בהקשר זה, מעלה פייגלין במכתב שאלות קשות ונוקבות. "מדוע נבחרה חברת 'שראל' שהיא חברה פרטית, בלי מכרז, ובלי שיש לה ידע או ניסיון מוכח בתחום הקנאביס? כיצד יתכן שאותו גורם הוא גם המפקח, גם היצרן וגם המשווק? הלזה ייקרא מנהל תקין? מה יהיה האינטרס של חברת 'שראל' או החברות מטעמה לייצר מוצרים טובים וזולים?" 

"ניתן להוסיף עוד שאלות אין ספור, אך ברור לכל בר דעת כי למעשה מציע משרד הבריאות להחזיר אותנו לתקופות אפלות של משטרים שהלאימו את אמצעי היצור והפכו להיות המונופול ליצור ושיווק", ממשיך פייגלין, "אין צורך להכביר מילים עד כמה התנהלות זו שערורייתית והרת אסון. אם תתקבל הצעה זו יולאמו למעשה כל גידולי הקנאביס בארץ ויעברו לידי גורם מרכזי אחד שיופעל על ידי 'שראל' שהיא חברה פרטית שנבחרה לניהול הענין ללא מכרז. משמעות הדבר שלצרכן לא תהיה שום השפעה על טיב המוצר ומחירו שבהכרח יפגעו בצורה קשה. ימי המונופול של הדואר על הטלפוניה, בו המתינו אזרחים במשך שנים לקו הטלפון, יהיו כאין וכאפס מול מה שייווצר בנושא הקנאביס".

לסיום קורא חבר הכנסת פייגלין לשרים להצביע נגד ההצעה ומסכם כי "במקום לתת מענה אמיתי ופשוט לאנקת החולים ולצרכי השוק מענה שיביא גם לפריחה כלכלית וגם להתקדמות מחקרית עושה ההצעה שהובאה בפניכם בדיוק את ההיפך! היא מטביעה את החולים בתוך מערכת בירוקרטית בלתי אפשרית, מחסלת את היוזמה הפרטית וממש מזמינה שחיתות ברמה שלא תיאמן. זוהי פשוט הזמנה לשחיתות".

גם יו"ר ועדת העבודה, בריאות ורווחה של הכנסת חה"כ חיים כץ תקף בחריפות את שרת הבריאות על ההצעה להסדרת הקנאביס הרפואי שהגישה: "שרת הבריאות מבקשת לחסל את ענף הקנאביס הרפואי בישראל ולפגוע בחולים הזקוקים למזור," אמר חה"כ כץ למעריב.

מעבר לפגישות שכנוע אישיות עם חברי ועדת השרים, גייסו ראשי משרד הבריאות את כל הכלים והחיילים על מנת לתמוך בהצעת החוק שלהם. אחד מהכלים בהם נעשה שימוש היה מכתב עליו חתומים בין היתר יו"ר ההסתדרות הרפואית, יו"ר איגוד רופאי המשפחה, יו"ר האגודה הישראלית לכאב, יו"ר איגוד הרופאים הפסיכיאטרים ויושבי ראש איגודים מקצועיים נוספים העוסקים בקנאביס רפואי.

"הצעת חוק זו (של פייגלין) מבקשת להתערב בשאלות רפואיות באמצעות חקיקה ראשית. אנו מזהירים בבירור – חולים עלולים להינזק מההתערבות הפופוליסטית הבוטה."

 

ניסיתי לבדוק קצת יותר לעומק אם יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, עשה שעורי בית בטרם סיפק לראשי משרד הבריאות את המכתב וכינה את פעילותו המבורכת של חה"כ פייגלין כ-"פופוליסטית וזולה".

מאחר והוא מנהל פורום בנושא כאב באתר www.doctors.co.il – בחרתי בשם הספרותי "עמית מסטל" ושלחתי לו את הפניה הבאה:

להלן תשובתו של יו"ר הסתדרות הרופאים, ממנה עולה כי הידע שלו בנושא הקנאביס כנראה שלא התעדכן מאז שנות ה- 80:

"הסיכון לפסיכוזיס עולה ב– 40% באנשים המשתמשים בקנאביס," כתב ד"ר אידלמן. לו היה אמת בדבריו, כמה מתוך 14,000 בעלי הרישיון לשימוש בקנאביס רפואי כבר היו אמורים לחוות מצב פסיכוטי?

בסופו של דבר, הלחץ של ראשי משרד הבריאות עשה את שלו והשרים, אשר לא טרחו לבדוק את העובדות והנתונים לעומק, השתכנעו להצביע בעד ההצעה של שרת הבריאות.

לקריאת החלטת הממשלה במלואה:

http://www.knesset.gov.il/committees/heb/material/data/avoda2014-01-15-02.pdf

להלן עיקרי ההחלטה:

  1. בהמשך להחלטת הממשלה מס' 3609 מיום 7.8.2011 (להלן החלטה מס' 3609) ובהסתמך על האמנה הבינלאומית לסמים נרקוטיים, משרד הבריאות ימשיך לשמש "סוכנות ממשלתית" האחראית להסדרת נושא הקנביס הרפואי.
  2. הממשלה רושמת לפניה את דיווח משרד הבריאות כי הוא פועל להנגשה, פישוט וקיצור של הליכי קבלת רישיונות לשימוש בקנביס למטרות רפואיות, וייעול הליכי ניפוק הקנביס למטופלים.

3.הממשלה שבה ומודיעה על מחויבותה לאפשר למטופלים מקור אספקה ראוי של קנביס לשימוש למטרות רפואיות, תוך שמירה על ביטחון הציבור ומניעת זליגתו של הסם שלא לצרכים רפואיים. לפיכך הממשלה קובעת, בהמשך להחלטה מס'3609, כי יש לחפש ולאתר מקורות לייבוא בעדיפות ומסמיכה את משרד הבריאות והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול לעשות כן.

  1. מנכ"ל משרד הבריאות ישתמש בסמכותו על פי פקודת הסמים המסוכנים להסמיך "מנהלים" נוספים. בתוך חצי שנה יתווספו עוד כ-10 רופאים שיוסמכו כ"מנהלים" ל-20 בעלי הסמכה הקיימים כיום (מלבד מנכ"ל משרד הבריאות עצמו).
  2. משרד הבריאות יעדכן מעת לעת ובהתאם לצרכים המשתנים את נוהל 106 העוסק בהוצאת רישיון לקנביס רפואי. נוהל 106 המעודכן נכון למועד זה מובא כנספח ב' בסיפא של החלטה זו.
  3. משרד הבריאות יפעל במשך החודשים הבאים לשם הפעלת מערכת מחשוב עדכנית לניהול רישיונות השימוש בקנביס לצורך הנגשה וייעול של השירות לציבור המטופלים וטיוב המידע הקיים.

נספח א.

ההתוויות לשימוש – הוקמה ועדת התוויות המשמשת כגורם מייעץ וממליץ למנכ"ל משרד הבריאות בכל הנוגע להתוויות לשימוש וסוגיות רפואיות נוספות כגון מינונים, הוריות נגד, דרכי שימוש ועוד. ועדת ההתוויות תמשיך לבחון הסוגיות ולעדכן את המלצותיה מעת לעת. המלצות הוועדה שיאומצו על ידי המנכ"ל יפורסמו לציבור. רישיונות לשימוש ימשיכו להינתן בהתאם להתוויות המאושרות והנהלים שפורסמו (ובכלל זה אפשרות לאישורים חריגים).

 

ב. ייבוא.

  1. בעת הזו לא נמצא מקור סביר ליבוא הצמח עצמו או ליבוא תפרחות הצמח ולמעט אפשרות ליבוא כמות מזערית מהולנד.

הממשלה תמשיך לתת עדיפות לחלופת הייבוא של קנביס רפואי לצרכים רפואיים ותבחן אפשרויות לייבוא גם בעתיד וככל שימצא מקור שכזה, בכוונת המדינה לייבא הצמח ו/או תפרחותיו על ידי הסוכנות הממשלתית.

סעיף 2 העלה חיוך מריר על שפתי: "משרד הבריאות פועל להנגשה, פישוט וקיצור של הליכי קבלת רשיונות." כיצד בדיוק הוא עושה זאת כאשר לא יותר מ- 4 מזכירות (ביום טוב) אמורות להשיב למאות הפניות המגיעות ליחידת הקנאביס הרפואי מידי יום?

על מנת "לעודד" את המוטיבציה של המגדלים הישראלים לשפר את השרות, להשקיע במחקר ובפיתוח של זנים חדשים ולהתחיל לחשוב על יצוא, הממשלה קובעת כי "יש לחפש ולאתר מקורות לייבוא" וכי "הממשלה תמשיך לתת עדיפות לחלופת הייבוא של קנאביס רפואי".

באשר לאלפי החולים אשר הודות למדיניות השמרנית של מנכ"ל משרד הבריאות, נאלצים להתמכר למשככי כאבים כימיים או לעבור על החוק ולרכוש את התרופה בשוק השחור – הרי שהם יאלצו להמתין עד ש-"משרד הבריאות יעדכן מעת לעת ובהתאם לצרכים המשתנים את נוהל 106 העוסק בהוצאת רישיון לקנביס רפואי".

עד היום מצא משרד הבריאות לנכון להוסיף לרשימת ההתוויות אך ורק את מחלות הפרקינסון והטורט. הדבר קרה בעקבות הלחץ הציבורי ופליטת הפה של שרת הבריאות – וגם זאת, אך ורק משום שבמקרה של פרקינסון וטורט ניתן להמחיש ולהראות באמצעות צילומי וידאו כיצד הטיקים של חולי הטורט והרעידות של חולי הפרקינסון נעלמים דקות ספורות לאחר שאיפת הקנאביס. לצערי, אי אפשר להמחיש בעזרת צילומי וידאו כיצד הקנאביס משפיע לטובה על חולי פיברומיאלגיה, פוסט טראומה, אסטמה, אפילפסיה ועוד.

על פי סעיף 4 בנספח א', לא די בכך שוועדת ההתוויות תמליץ על הוספת מחלה מסויימת לרשימה: המילה האחרונה היא בידי מנכ"ל המשרד, אשר בסמכותו לאשר או לדחות את המלצות הועדה.

האם יוסיף מנכ"ל משרד הבריאות מחלות נוספות לרשימת ההתוויות מבלי שיופעל עליו לחץ ציבורי ותקשורתי?

ימים יגידו.

תפריט נגישות